Huizona: studenten TUe denken mee
Het meenemen van het gespikkeld bezit in een wijkrenovatie: sociale huurwoningen die in de loop der jaren aan bewoners zijn verkocht.
Het gaat vaak over tienduizenden euro’s per woning; een enorme investering voor mensen met een smalle beurs. Die trek je dan ook echt niet over de streep met een goede brief en een informatiebijeenkomst. Je zult ze stap voor stap moeten meenemen in het proces. Heel goed uitleggen wat de voordelen zijn, aansluiten bij hun persoonlijke situatie, behoeften, motieven en (on)mogelijkheden en daar optimaal op inspelen. Dat vraagt om een systeemwereld die naar de leefwereld toe beweegt; dat vraagt tijd, persoonlijke aandacht en van de samenwerkingspartners (woningcorporatie, gemeente, aannemer) de bereidheid om in oplossingen te denken.
"De grootste uitdaging van deze verbouwing is geen technische, financiële of bestuurlijke, maar een sociale opgave. Dit gaat over mensen". // Diederik Samson, in het Klimaatakkoord
Zet paste deze inzichten en werkwijze toe in het kader van Energie voor Iedereen, een project van provincie Noord-Brabant. In een kleinschalige pilot ondervonden we dat de energie die je als samenwerkingspartners in een dergelijke bewonersgerichte benadering investeert zich uitbetaalt in mooie resultaten. In de Tilburgse Abdijbuurt nam 75% van de benaderde particuliere huiseigenaren deel aan de wijkrenovatie. Om deze mate van aandacht en maatwerk ook bij grootschalige renovatieprojecten mogelijk te maken bedacht Cindy van den Bremen, social designer bij Zet, de Huizona©-methodiek. Een waardevolle aanvulling op de leidraad ‘Aanpak gespikkeld bezit Tilburg’ van het PON/Telos (2021), door vorm en inhoud te geven aan de menselijke maat.
Het hart van de Huizona-methode is een dynamische inventarisatiemethodiek. In een gesprek met huiseigenaren leggen we naast diverse indicatoren van de bewoners ook de staat van het betreffende huis, reeds getroffen verduurzamingsmaatregelen én de financiële mogelijkheden vast in een veelzijdig profiel. Zo ontstaat een compleet beeld van de betreffende situatie dat steeds richting geeft aan volgende stappen en gesprekken. Dat vormt de basis voor het al dan niet inzetten van (extra) communicatietools, adviezen en ondersteuning. In combinatie met een modulair aanbod van de betreffende renovatie, de subsidie- en financieringsmogelijkheden en de creatieve oplossingen van de samenwerkingspartners worden de uitkomsten per woning in concrete routekaarten vertaald.
De Huizona-methodiek vraagt om een sociaal sensitieve benadering. Deze borgen we in de Verduursamer, een klantgerichte professional die de tijd neemt én krijgt om een vertrouwensband op te bouwen met de woningeigenaren. Deze doorloopt het traject met de bewoners stap voor stap, denkt steeds vanuit hun perspectief mee en schakelt met de systeemwereld, tot en met de uitvoeringsfase! Waar nodig betrekt hij of zij ook andere professionals bij het proces (transitieregisseur, energiecoach, bouwkundige, financieel adviseur, aannemer, projectleider).
Huizona staat voor modulair maatwerk in het renovatiepakket én in de ondersteuning aan bewoners. Ons idee: niet iedereen hetzelfde standaardpakket aan hulp en advies aanbieden, maar enkel díe tools en expertise inzetten die de betreffende woningeigenaren helpen bij hun beslissing, op het juiste moment. Zo worden energie en budget optimaal besteed en houden we deze kansrijke aanpak ook op grotere schaal betaalbaar.
Ter inspiratie Medische metrokaart van Panton:
Zet ontwikkelt de Huizona-methodiek momenteel door in de praktijk. Heb jij ook een uitdaging met gespikkeld bezit? Neem contact op met Cindy van den Bremen!
© Cindy van den Bremen (social designer bij Zet).